Thursday, April 30, 2009

sabar


bismillahi walhamdulillah...

semalam saya pergi berjumpa dentist untuk treatment seperti biasa bersama epa dan nana.dr.naseem nak betulkan gigi bawah plak selepas construction of upper jaw.huhu.

minggu lepas sangat sakit kerana dr meletakkan getah biru di celah antara gigi untuk memberi ruang supaya besi dapat dimasukkan.amat lah sakit bila diletakkan getah biru tersebut kerana semua gigi akan bergerak.

this week,ntah macam mana dr ingin menarik gigi sebelah kanan kerana tidak berada pada line yang betul.so dipasangnya getah melintang dari kiri ke kanan untuk menarik gigi yang diselah kanan.pada mulanya saya ingatkan dr ingin memasagkan besi pada gigi depan shj sehinggalah selepas siap dia pasang getah then dia menyuruh saya tengok di cermin.

alangkah terkejutnya saya melihat getah bersimpang siur dibawah gigi.and it make me can't speek properly.difficult to speek actually.can't pronounce some alphabet such as 's'..'l'..huhu.

sehinggakan nak mengaji pun da rasa macam mualaf baru masuk islam.selepas tengok cermin dr suruh saya bacakan al-fatihah.then dia cakap da..sambil gelakkan saya.dr kata awak cakap dah tak macam melayu and arab.huhu.siap ajuk saya lagi tu..geramnya kat dr!!

dr..i'll see u next week.huhu.seminggu yang menyeksakan.seminggu yang kena minum air..camnelah saya nak makan!huhu...terfikir macam mana saya nk exam oral nanti..cakap pun da tak betul..da la doktor egypt ni susah nk faham english..huhu.tp naseb baik next week je..kalau tak..msti dr bagi markah kesian sbb sakit..hehe

sekadar renungan

so hargailah nikmat anda boleh bercakap dengan baik sebelum ia ditarik oleh Pemberi Pinjam.belajarlah mengaji al-quran dengan baik.lebih baik dari orang baru masuk islam kerana sebelum ini mereka tidak pernah kenal apa itu alif ba ta..malu jika orang yang islam sejak lahirnya masih kurang fasih menyebut makhraj huruf-huruf al-quran..

~beauty is pain~
9 days to go

3 comments:

As said...

pain is pleasure
;)

- ismisyakila - said...

Assalamualaikum wb.

Kak jiji..poor u.

I experienced the same situation when I started wearing the braces 3 yrs ago.

But theres no such haywire plastic band. But I had to wear an instrument that bring difficulties on my speech, swallow, recite Quran, etc etc etc..huhu

But now im in the last stage of treatment.yeayy!!

makan megi je la klu malas n masak bubur.kuang3.

Nadhirah Ahmad said...

u'll get use to it after a while. pain makes u a better person. take negative things in a positive way. we'll be better and happier.

in a way, u got the xprience. n u'll undrstnd others better xpcially when treating patients in the future.