Thursday, April 16, 2009

a note to share

bismillahi walhamdulillah...

bout 45 minutes for the coming friday..when friday arrive i have only 24 hours to go for my 1st final practical exam which is physiology.today i am not feeling well..huhu..

kepala seakan berat..rasa cam nak demam..hidung tak selesa..sudah menelan sebiji panadol petang tadi untuk menghilangakn ke'dizzy'an kepala ini dan tidur sekejap agar saya selesa disebelah malam untuk menyambung study yang tergendala.hope so...

and after maghrib, minum segelas vitacid..supaya demam tak melarat..biiznillah..moga demam ini tidak melarat dan memudaratkan kerana exam saya pada hari sabtu ini..

beberapa hari yang lalu saya ada menelefon rumah..bercakap dengan ayahanda..jarang saya dapat berborak dengan beliau..ini kerana jika saya call lebih dari pukul 10 malam ayahanda telah beradu di alam mimpi..so kalau bernasib baik dapatlah bercakap dengannya.selepas pulang dari masjid malamnya dia akan makan then tengok tv jika ada rancangan menarik sampai tv tengok dia...(banyak plak melalut)..

main point nak crite kat sini..saya mengadu pada ayah yang saya malas..takde mood nak study..takde semangat..hopenya bile mengadu saya dapat balik semangat dan menjadi rajin!harapan saya jauh tersasar kerana sebaliknya ayah marahkan saya..huhu..

ayah:kenapanya malas?kakak gi sana bukan untuk malas-malas..nak gi belajar..so kena la belajar betul-betul jangan main-main..

kata-kata yang sentiasa diulang ialah buat study group..solat hajat dan solat hifzi!itu mesti kena buat..untuk ingatan dan ketenangan supaya dimudahkan menuntut ilmu..

selepas jiwa saya dibasuh oleh ayahanda saya mula berfikir..berfikir kembali kenapa saya berada di bumi mesir ini?tujuan ape saya berada di sini..tidak lain dan tidak bukan adalah menuntut ilmu..mahu menjadi seorang doktor yang berjasa untuk islam..

terukir kembali satu persatu, banyaknya masalah sebelum saya sampai di sini..dan bermacamnya ujian yang Allah berikan untuk saya sebelum dan semasa di sini..namun saya yakin dan pasti kejayaan itu ada..dan Allah bersama orang yang berjihad menuntut ilmu dibumiNya..

saya sudah berada di jalan yang saya cita-cita sejak dari kecil..kenapa sahaja saya harus berfikir yang bukan-bukan..Allah sudah tunjukkan jalan untuk saya..walaupun jalannya penuh liku, onak dan duri..yang pasti Allah bersama hamba-hambaNya yang sabar menuntut ilmu..it's not the time to give up!you have to face it..must!

p/s:

  • esok ulang physio...ketatkan skru yang mana longgar..
  • doakan agar demam saya tidak melarat..
  • doakan kami yang akan ber'exam' sabtu ini..2nd year:lab physio..3rd year:lab parasit
  • kami ditinggalkan ber2 malam ini..cik nini n ciknuT pergi merantau menuntut ilmu di rumah sahabat2 lain..(cik arah sudah lama beradu di alam mimpi):)

never ever give up!
you are what you think..
think positive..
you can do it!!!

2 comments:

~candlesky~ said...

Kehidupan bukanlah tempat untuk bersenang-lenang...
Pelayaran yang melelahkan tentu sahaja akan membawa sebuah kapal ke destinasi yg terbaik...


Come on, dear...
U can do it!!!
Jgn sia2 kan peluang yg tak semua insan dpt kecapi mcm zaty dapat...ingat 2..=)

Salam syg,
~ZC 401...

As said...

zaty
betul ingat pe ayah pesan :)

belajar untuk ummi ayah, untuk Allah, untuk ummat, dan paling penting skali adalah untuk kamu tau~!


as doakan~!