Thursday, April 23, 2009

biochemistry + histology

bismillahi walhamdulillah

alhamdulillah..saya telah berjaya menamatkan exam practical dengan jayanya.tak tahu lah macam mana resultnya nanti.yang penting saya sudah berikan yang terbaik.tinggal sekarang adalah tawakal kepada Allah..Dia yang berhak memberikan yang terbaik untuk saya.gagal atau berjaya adalah ketentuanNya sekarang.

biochemsitry (22 april 2009)

exam saya bermula pada pkul 11 pagi.kami telah dibahagikan group kecil dalam lajnah kami untuk memudahkan kami dan demi memuatkan student dalam lab satu-satu masa.takde lah sesak sangat!

so saya kluar dari rumah satu jam sebelum exam bermula.berjanji dengan ha di simpang masjid el-samanoudy.then bergerak ke tempat exam.lebih kurang pukul 1055 kami dibenarkan masuk ke dalam lab...

doktor bagi taklimat tentang temperature and apa-apa yang patut sebelum peperiksaan.saya mulakan exam dengan membaca bismillahi..kami diberikan satu no solution untuk setiap orang.then saya mulakan test untuk physical properties.daripada colour,odour,aspect,litmus paper hinggalah kepada specific gravitiy.

kemudian saya teruskan dengan chemical properties.fehling test dan heat coagulation test menunjukan hasil yang postive..manakala test2 yang lain adalah negative.kemudian sampai kepada menulis report saya mula berfikir apakah conclusion yang harus saya jawab.namun tidak ke temu jua.buntu.then saya tnya ha..(bukan niat utk meniru)..blur n confius jap.

then ha suggest suh saya buat benzidine test..then saya buat benzidine pun negative.pastu camne ni ha benzidine test tu negative.dia kembali menyuruh saya membuat rothera test sekali lagi.so nak tak nak terpaksa buat skali lagi.hasil dia tak tahu nak cakap.negative or positive.sbb tak ikut skema yang diberi.

ha suruh saya tnya doktor yang mengawas kami.doktor cakap depend on awak la..negative or positive.so last2 ha suruh saya assumekan positive je.sbbnya dia punya solution negative then takde ape2 perubahan sedangkan solution saya tu ade perubahan sedikit.so positive je la.

malam tu saya menumpang tgk slide di rumah cik tirah.sampai kul 10mlm.pastu turun imtiyaz tunggu ciknut habiskan tengok slide patho dia.then pulang ke rumah saya terus tdo

histology (23 april 2009)

bertolak ke kuliah seawal jam 8 pagi dengan cik nut and yaya.then kami berpisah..giliran ikut siapa cepat dia dapat.saya tak nak masuk awal2 sebab serabut..so masuk la lewat skit.lagipun rasa cam kurang yakin lagi nak masuk awal..hehe..

kami dikuarantinkan sebelum masuk ke dalam lab.tak nak bagi orang cakap apa yang masuk.then dalam lab tu ada 15 station.14 slides and 1 gmbr..so overall exam alhamdulillah.cuma ada la 2 3 slides yang confius.sebab kita nampak lebih kurang sama je.so nak tak kena la taw dia punya key of identification supaya senang nk taw tu slide ape.satu slide tu diberi masa dalam 5 minutes untuk identify and tulis description.

yang jadi susah sebab benda yang kita tgk kat rumah dengan dalam exam adalah xsama.msa tengok kat rumah pula lama.siap boleh belek2 and tilik2 lagi tu slide ape.huhu.masa exam plak dengan debaran n nak kena ingat description lagi tu yang jadi kalut tu.so tamatlah cerita exam practical saya..

moga Allah berikan yang terbaik buat saya dan sahabat-sahabat=)mau qoda' tdo dulu hari ini..as a reward for my self..malam2 sket kita start study physio ye..

~tawakal 'ala Allah~

1 comment:

mmk said...

slm zaty..

hm,i think i got d same like u..

- +ve heat coag test
- +ve fehling test.

yg lain sume -ve,including rothera test yg dah buat 2kali,still -ve..

konfius jgk at first sbb xde dlm nota,rite? hehe..

last2,akk wat jwpn diabetic nephropathy je..not with ketoacidosis.huhu..

Allahua'alam..

smg dipermudahkan urusan seterusnya..gudluck dear!!