Wednesday, April 29, 2009

Gene Screens for Breast Cancer


Gene screens are fast becoming a powerful tool, not just for diagnosing cancer but for treating it as well. Joining the growing pool of genetic tests for breast cancer, SPOT-Light mines patients' genes to determine who will respond best to the cancer drug Herceptin, which is effective against tumors that release an abundance of the HER2 protein. The SPOT-Light test can measure how many HER2 genes are present in a sample of breast tumor; the more genes there are, the more likely the tumor will respond to treatment with Herceptin. Breast cancer patients are also increasingly relying o n another gene test, OncotypeDx, which can determine the risk of breast cancer recurrence and which chemotherapy agents will work best against a particular tumor.

just read this from yahoo 10 medical breakthrough..

stiap hari ada sahaja ilmu baru yang Allah kurniakan pada hambaNya.maha luasnya ilmu Allah.kite tengok pada teknologi.setiap hari ada sahaja ciptaan baru yang akan dihasilkan.so nak tak nak kena la usaha untuk mencari ilmu Allah yang maha luas itu.

teruskan usaha kita kuasai ilmu, kalau letih dan terasa lemah maka itu tandanya kita telah sampai ke syarat pertama kejayaan...maka belajarlah sampai letih dan jemu! pun begitu, lebih baik andai lebih lambat kita letih dan jemu (memetik kata-kata yang saya dapat dari ym)

~teruskan melangkah walaupun terasa diri penat~
demi membahagiakan orang yang tersayang

1 comment:

Si pairidaeza said...

aku teringat hadis nabi@kata2 para sahabat..aku xpasti antara dua tuhh..mu tlg betolkn aku kalo salah..

bunyi ye gini selepas aku syarahkan..

"perbandingan ilmu kita dengan ilmu ALLAH ibarat seluruh lautan dihimpun dan setitis air yg menitik dr jari kita..yg seluruh lautan ibarat ilmu dan setitik daripada semua lautan itu ilmu kita"

betapa AGUNGNYA ALLAH..MAHA TINGGI ILMU ALLAH berbanding kita..tapi kita sbagai hamba kenalah berusaha mencari ilmuNYA!!

chaiyuukk!!