Sunday, April 5, 2009

nikmat duit!

bismillahi walhamdulillah...

semalam saya dikejutkan dengan kedatangan satu envelop putih di atasnya tertulis:

DEARIE KAK ZATY,

we can't keep your feet from stumbling.
we can only offer our hand that you may grasp so u will not fall
And then we can walk together..


with greatest love,
us

nuT bagi selepas dia balik dari tuisyen.first things in my mind, mybe it was a letter wishing me gud luck in my exam or a love letter from secret admire!=P..(mana la taw kan ade yang nak takdim dekat2 musim exam ni..hehe!saje je memain.tak mungkin la kan sebab kat atas sampul tu ada tulis 'us').at first i can't guess who is the sender.then when i opened this sampul putih bersih jantung seakan berhenti seketika..terkejut kerana di dalamnya terdapat not lima puluh genih.

then saya terus bertanya kepada ciknuT.dia hanya menjawab saya hanya menyampaikan amanah.so n so..saya dalam fikiran saya sudah dapat mengagak siapa yang memberikan sampul berkenaan.huhu..thanks kepada 'us'.moga Allah balas segala jasa anda semua dan rahmati perjalanan hidup anda semua.

rupa-rupanya semua budak tajaan yayasan terengganu dapat sampul berisi duit berkenaan.ini ekoran daripada duit scholar kami yang lambat masuk.sudah hampir sebulan poket ini kering.kering sekeringnya.tidak pernah saya rasa sesempit ini.sampaikan hendak membeli sesuatu mesti mengira penting atau tidak,berguna ke benda ini buat masa sekarang, boleh hidup tak saya kalau takde benda ni?itulah questions yang bermain di minda everytime when i went to buy sumthing.

pernah satu ketika,masa itu saya dan amani sahaja berada di rumah (cik arah n cik nuT berada di malaysia-winter break) kami hanya makan nasi dengan telur 3 hari berturut-turut.itu je lauk yang ada.nasib baik beras masih ada dalam tong.kalau tak, tak tahulah nak makan apa.tapi nak katanya telur kat mesir ni mahal la jugak Le0.050..1st day telur dengan kicap,2nd day telur dengan sos n last day telur dengan budu.huhu.

at that time, duit ada dalam bank tapi atm HSBC tak leh guna.rosak.and the atm card tu xleh guna di bank-bank lain.tidak seperti sebelum ini boleh dicucuk di mana-mana bank tapi dikenakan charge perkhidmatan yang sedikit tinggi berbanding jika diambil di HSBC sendiri.then hari keempat kami makan di rumah sirru asrar..huhu..esoknya pun begitu makan di sirru asrar kerana mereka kasihan mendengar cerita sedih kami..huhu..thanks kak ida,kak azah,helwa dan niah..

pernah sekali pergi sekolah tanpa membawa satu sen pun..huhu..begitulah antara cerita sedih..bukaan niat di sini untuk meminta simpati.tapi saya mahu rakan-rakan pembaca sekalian supaya menghargai nikmat duit yang kita ada.walaupun sedikit.jangan membazir untuk benda-benda yang tidak berfaedah.eloklah disimpan atau disedekahkan kepada mereka yang memerlukan.kadang-kadang kita terlupa apabila wang banyak di tangan, mata rambang memilih barang dan nafsu mula menghasut..tidak sedar USD 100 boleh habis dalam sekelip mata.

tidak kurang yang mahu memberi pinjam wang.namun saya tidak ajarkan diri mudah meminjam wang dari orang.nanti takut-takut tidak berbayar.jadi hutang yang dibawa sampai mati.tapi sesetengah orang ada yang tidak segan silu meminjam dari sesiapa sahaja walaupun ceti haram demi memenuhi tuntutan nafsu yang meraja.namun bila time ceti datang kutip hutang sanggup pula sembunyi sampai ke lubang cacing .begitulah manusia.saya tidak diajar untuk meminjam.by the time saya ada meminjam wang atau barang saya rasa ada satu batu yang menghempap diri ini..by the time da lunas kepala terasa ringan!

thank kepada mereka yang sudi membantu.hulurkan tangan ringan beban!

p/s:
-thnks again kepada 'us'..terharu..smpai menitiskan air mata!
-hm..ada tajaan tapi tak terasa pun macam budak tajaan!..haish..sabo jela
-bilakah urusan yuran kami mahu dibereskan???...doa2...

~hargai nikmat yang ada,jangan dicari benda yang tiada~

1 comment:

Teha said...

salam kak zati...
sabar eh,mse scholar xmsuk ari tu cmtu la jugk..
aih,sengsara skejp..

tpi sabar sket lg,InsyaAllah x lame lagi ade la tuh,
alhamdulillah ktorg dah ada kabar baiknya..