Thursday, January 8, 2009

Spinal Cord Lesion

bismillahi walhamdulillah..

hari ini adalah 11 muharam dan telah hampir seminggu kita dikhabarkan dengan berita tentang saudara seislam kita di bumi Palestin yang diserang oleh israel Laknatullah bermula pada awal tahun baru 2009.semoga Allah bersama jundullah di bumi al-Quds.

hari ini saya belajar central nervous system berkaitan tentang spinal cord lesion.ingatkah kita pada seorang sheikh yang memperjuangkan bumi al-Quds dengan hanya berkerusi roda?beliau telah syahid dibom oleh zionis yang takut kepada beliau.beliau tidak mempunyai perisai yang besar tapi hanya berbekalkan azam dan semangat serta akidah yang mantap untuk mempertahankan bumi al-Quds.beliau adalah sheikh ahmad yasin yang telah syahid dibom ketika beliau pulang dari masjid selepas solat berjemaah.

sheikh ahmad yasin mengalami salah satu keadaan tentang spinal cord lesion.sila ikuti penerangan di bawah:(untuk maklumat lanjut sila rujuk di sini)

  • when the spinal cord is completely transected at the upper cervical segments above the origin of the phrenic nerve; death occurs within few minutes from stoppage of respiratory movements.
  • when the transection is below the origin of phrenics, life may be saved, but individual may develop the following stages:-
  1. stage of spinal shock
  2. stage of recovery of spinal reflex activity
  3. stage of failure of spinal reflex activity.
in stage of spinal shock the patient will lost their spinal functions which is

i) permenant loss of all movements mediated by the interruption of desending motor tracts.
ii) permenant loss of all sensations mediated by the interruption of ascending motor tracts.
iii) temporary loss of all reflex activity of the spinal cord, due to interruption of the desending facilitatory tracts.

dalam bahagian pertama yang melibatkan pesakit hilang daya gerakan atau kata lain tak mampu bergerak.aras keratan akan menyatakan kecacatan pada bahagian mana tubuh yang melakukan gerakan (motor).
  • quadriplegia: transection of 4th and 5th cervical segments results in paralysis of all four limbs.(lumpuh pada bahagian tangan dan kaki).
  • paraplegia: lesion in thoracic region below the 2nd segment spare the motor neurons of the brachial plexus and produces paralysis of the two lower limbs.(lumpuh pada bahagian kaki).
marilah sama-sama kita menghayati perjuangan sheikh tersebut dan mujahidin yang mempertahan islam di bumi al-Quds.walaupun tanpa kelengkapan yang lengkap mereka mampu untuk terus berjuang.bagaimana dengan kita yang cukup segala bekalan untuk berjuang dalam medan menuntut ilmu dan dengan fatrah imtihan yang hampir menjelang tidak sampai lagi 2 minggu.sudah kita bersedia?soalan itu ditujukan untuk diri saya yang rasanya masih banyak yang perlu diulang dibaca dan dihafal.

walaupun sahabat-sahabat rasa tidak mampu untuk memberikan apa-apa sumbangan kepada saudara seislam di Palestin namun paling kurang berdoalah untuk mereka.moga doa kita Allah sampaikan pada mereka.ameen!


اللهم ﺇنانجعلك في نحورأعدائنا ونعوذبك من شرورهم

اللهم بدد شملهم وفرق جمعهم وستت كلمتهم وزلزل أقدامهم وسلط عليهم كلبا من كلابك

يا قهار يا جبار يا منتقم

ياالله ياالله ياالله

اللهم يا منزل الكتاب ويا مجري السحاب ويا هازم الاحزاب

ﺇهزمهم ﺇهزمهم ﺇهزمه

وانصرنا عليهم

Ya Allah,Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh2 kami Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan2 merekaYa Allah,Leburkanlah kumpulan2 mereka Pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan merekaGoncangkan pendirian mereka Dan hantarkanlah anjing2 kamu kepada mereka Wahai tuhan yang gagah perkasa Wahai tuhan yang penuh raksasa Wahai tuhan yang bersifat murka Ya allah Ya allah Ya allah Ya allah, Wahai tuhan yang menurunkan kitab, Wahai tuhan yang mengarakkan awan Wahai tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab Kalahkan mereka Kalahkan mereka Kalahkan mereka Dan menangkan kami ke atas mereka.

ps:

susahnya nak translate medical terms ke dalam bahasa melayu.macam mana nak terangkan kat pesakit nanti ye.

maafkan jika tersalah info dan sila tegur jika saya salah.

doa qunut nazilah didapati dari blog urwahabadi (link blognya tidak dapat disiarkan atas permintaan pemiliknya)


1 comment:

Anonymous said...

salam akak!!
ade kesilapan ejaan kat doa tuh..tlg betulkan bukan hizimhum..tapi ihzimhum yer...[fe'el amar kan??]