Thursday, January 22, 2009

1st exam


bismillahi walhamdulillah...

syukur ke hadrat ilahi kerana saya telah berjaya melepasi satu subjek untuk mid-year exam semalam.walaupun saya kurang yakin saya dapat menjawab dengan sepenuhnya tapi saya serahkan tawakal saya pada Allah kerana Dia yang maha mengetahui apa yang terbaik buat saya.

tahun ini format exam berubah wajah.berbanding tahun lalu yang hanya perlu hafal berpandukan buku mcq semata-mata.tapi tahun ini soalan yang keluar tidaklah sepenuhnya dari buku tersebut.so kalau dapat mengalisis soalan mcq yang beratus tu rasanya tidak la terlalu sukar untuk exam yang sebenar.

ada 30 soalan mcq aka abcd dan 40 soalan true and false.mcq diambil bulat-bulat dari buku mcq.hanya ada 2 atau 3 soalan yang diambil dari sumber luar.kalau tahun lepas,untuk soalan true and false, satu soalan diberikan dan kita hendaklah menentukan sama ada jawapan abcd yang dibawah itu pernyataannya betul atau salah.tahun ini hanya diberikan satu pernyataan dan tentukan sama ada soalan itu betul atau salah.

begitu juga untuk tahun-tahun lain.contohnya 3rd year.kalau tahun lepas hanya soalan mcq tapi tahun ini ditambah dengan soalan isi tempat kosong dan short questions (short essay).apa pun format yang diberi, sebagai pelajar kita hendaklah sentiasa bersedia dengan senjata (ilmu) untuk kita berperang (exam).

format exam yang berubah selari dengan peredaran zaman untuk mencapai standard pendidikan bertaraf dunia.ye ke?mungkin orang-orang mesir mahu berubah?dunia dah maju zaman dan berubah (iklan berita harian).kalau sistem sahaja yang berubah, tapi sikap dan perangai mereka tidak juga mahu berubah bagaimana?Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum, melainkan mereka sendiri yang berubah!

ok friends,its time to pulun anatomy habis-habisan.jom!

ps:

today is my bestfren at maahad besday iaitu cik akmal.sanah helwah ya zamilati.(sejak bile ntah saya sekolah kat maahad.tapi tulah uniknya perkenalan kami.berkawan sampai ade orang ingatkan saya sekolah kat maahad)

thanks to cik nuT yang menaja breakfast saya semalam.roti + peanut butter + madu.sedaaaap!!habis semasa on da way nak gi exam.i have some habit dat i can't eat before exam nanti mulalah nak keluar balik.alhamdulillah semalam boleh buat alas perut n dapat jawab dengan perut tidak berbunyi!

2 comments:

afifah.ahmad said...

soklan bulat2 dr buku mcq?? isk..kalau utk exam budak2 pbl camtu gak kan senang.. ni soklan tang mane tah..adeh~

izzati.abdullah said...

berusaha kakpah..ala anat je yg still amik dari buku mcq.tapi xsemua la.dia tukar2 jawapan yg asal.kalau dalam buku a dlm soalan b.hehe.yg lain pn dia amik soalan dari mna ntah..nk physio..huhu!gud luck kakpah.btawfeeq wannajah.