Tuesday, June 17, 2008

::berjalan sendiri...mencari siapa diri::

Bismillahi walhamdulillah…

Pernah hati ini terguris

Dengan fitnah dan tohmahan menghiris

Sehingga terasa diri ini hina

Kerana tiada siapa yang sudi membela

Kutabahkan hatiku harungi hidup

Biarpun tiada siapa yang menemani

Keseorangan aku di lautan sepi

Ditinggalkan mereka yang aku percayai

Namun ku tahu ada hikmahnya

Setiap segala yang menimpa diri

Kuserahkan segala padaMu Tuhan

Yang berkuasa jua mencipta

Kerana engkau Maha Mengetahui

Segala apa yang terbuku di hati

C/O:Ya Allah tidakku terdaya lagi

Menahan dugaan yang mencabar ini

Terasa bagai noktah telah kutemui

Mengakhiri segala yang telah aku mulai

Ya Allah engkau lindungilah aku

Bekalkanlah daku dengan limpahan iman

Agar tabahku menghadapi dugaan

Agar tidakku berhenti di pertengahan

Kini di sini aku berdiri

Bersama harapan yang tulus suci

Agar terbitlah kembali menteri pagi

Setelah malamku berkalut benci

terdengar lagu pasrah segalanya..terimbas kembali memori lama.entah kenapa tiap kali terdengar lagu ini mesti teringat sahabat tersayang nun jauh di bumi indonesia.tiap kali ber'ym' dengannya, dia pasti menceritakan bahawa dia sentiasa berseorangan di sana.kerana tiada siapa yang faham jiwanya seperti saya.bila terkenangkan itu, saya berasa sedih kerana tidak mampu berada dekat dengannya.yang mampu hanya kiriman doa moga dirinya tabah dan sentiasa berada di bawah lindungan Allah.

saya pun faham situasinya bagaimana.kerana saya pun mengalaminya.tiada tempat untuk mengadu.tiada tempat untuk berkongsi masalah.jika ada pun mereka yang sudi mendengar mereka mungkin tidak faham kenapa. saya juga tidak tahu bagaimana mahu menceritakannya.saya hanya mengadu pada Allah.kerana saya ada Allah.saya tahu Dia tidak akan tinggalkan saya keseorangan di waktu susah atau senang. Dia sentiasa bersama saya di kala saya berseorangan menangis.

jika ada mereka yang baik dengan saya hari ini.mungkin esok mereka tidak dekat dengan saya.mungkin esok mereka berjalan membawa haluan masing-masing.hanya mampu tersenyum.kadang-kadang senyum dalam tangis.biarlah saya menangis asal orang lain bahagia..itu prinsip saya!!

ingatlah wahai diri..kembara kita di bumi Allah memang untuk di uji.setiap yang berlaku dalam hidup adalah ujian..

berat ujianMu ya Allah.tapi syurgaMu pengubat kegelisahan hati di kala ingin menyalahkan takdir kenapa aku di uji.kenapa aku?kerana Allah sayang aku.kerana Dia ingin aku sentiasa dekat denganNya.merintih denganNya.banyakkan waktu mengadu denganNya.

Diri ini rasa jauh..tak tahu nak cari mana jalan yg perlu diikut..jalan mana yg perlu dipilih..

Ya Allah,Kau bantulah hambaMu ini..tunjukkan ku jalan ke arah redhaMu..kerana aku tak punya sesiapa di dunia yg fana ini..aku hanya adaMu ya Allah..


Ku kembara di bumi tandus…mencari ketenangan jiwa..

Hanya Engkau ya Allah yg tahu..apa yg ada dihatiku..apa yg tersirat di minda ku..yang berserabut di kepalaku..aku tak mampu untuk merungkaikannya sendiri..aku tak tahu di mana perlu ku mulai untuk meleraikannya..


Aku perlukan kekuatan untuk menghadapi ujianMu..perlukan pertolonganMu untuk terus aku berjuang..perlukan pimpinanMu untuk aku terus melangkah di bumiMu ya Allah..


Aku tak mampu berseorangan ya Allah..tapi aku tahu setiap denyut jantung dan helaan nafasku..Engkau ada ya Allah..Engkau masih memberiku nikmatMu..Engkau sentiasa dan akan berada dekat dengan hambaMu..


Engkau beriku ujian kerana Engkau sayangkan hambaMu..


aku mampu tersenyum dengan lembut kalamMu..


“layukalifullahu nafsan illa wus’aha..Aku tidak membebankan hambaKu dengan apa yang mereka tak sanggup memikulnya..”


Pengasihnya Mu ya Allah..setiap yang berlaku ada hikmahnya..setiap yang Engkau buat ada hikmah dan makna yang tersembunyi..yang tak mampu difikir dan dicapai oleh akal sihat seorang manusia..


Dalam berjuang kita diuji..dalam melayari hidup sebagai seorang hamba..macam-macam yang kita tempuhi..percayalah semua itu dijadikan untuk memberi kita kekuatan untuk kita hadapi hari mendatang yang belum kita tahu apa yang menunggu dan menanti..

I asked for strength..

And Allah gave me difficulties to make me strong.

I asked for wisdom..

And Allah gave me problems to solve.

I asked Allah for courage..

And Allah gave me obstacles to overcome.

I asked Allah for love..

And Allah gave me troubled people to help.

I asked for favor..

And Allah gave me opportunities.

“May be I received nothing I wanted..

But I received everything I needed.”

7 comments:

MAI RANAI said...

zati..ur words here almost bring me to tears..u know tt u have me kan?challenges come in various forms..sume org lalui cabaran..ape yg mmbezakannya just bentuk cabaran tu..ape kite boleh buat is pushing away the sorrow, and keep praying that Allah sentiasa di sisi..distance may take us apart but nothing makes me love u less!!keepsmiling in hard times..i love u myfren!8years!xkesahla if people dont understand us, as long as God knows our good intentions deep within..dats my principle..and jgn lupe kata cikgu taha-usaha tangga kejayaan! =p =)

be my lead..coz i need someone who willing to do so.. =(

i mis u loadsss,loadsss and loadssss!!!!

izzati.abdullah said...

huhu..menulis dengan air mata..btol2..everyone will face the difficulties..tp dlm keadaan berbeza dan cara berbeza..

doa smoga saya tabah..n smoga saya najah so dapat la balik tgk husna kawen!!

i miss u all..huhu..

p/s:bab cekgu taha tu buat saya tersenyum..manisnya sekolah!!

MAI RANAI said...

tu la..tak sbar tnggu bulan 8 ni, nk g majlis walimah akak husna kite..hehehe..zati bile lg xtau..huhu..check out my blog,ade gmbr kite mse pulau redang, and then yg reunion hr tu, n then 1 gmbo awk xde..isk..balikla cepat.. sy xde duit nk g mesir..=(

flying butterfly~ said...

kak zaty..
lagu nie suits me best rite?
=)..thanks sis..
4 everythings..

izzati.abdullah said...

hm..tabahkan hati mu wahai adikku..

setiap yg blaku ade hikmah..

if ada masalah cakap la..if sy dpt tolong akan saya usahakan..if tak i'll be a good listener..

amin alhafeez said...

good article.. mmg lagu pasrah segalanya tu mmberi seribu makna.. sekadar perkongsian.. syukran.

izzati.abdullah said...

thnks for the comment..next time comment lagi ye!!

lagu tu mmg memberi erti buat orang yang mahu menghayati dan pernah mengalami..