Monday, July 14, 2008

pengalaman yg mengerikan

bismillahi walhamdulillah..

pertama dan selamanya marilah kita mengucapkan syukur alhamdulillah atas nikmat kurniaan Allah.memberi kita oxygen supaya kita masih bernafas di dunia ini.

hari ini dalam sejarah saya melihat satu kemalangan betul-betul di depan mata saya.ketika saya dah sahabat-sahabat pergi ke airport (mator) di alexandria.bukan tidak pernah melihat kemalangan sebelum ini.bezanya hari ini saya melihat kemalangan di mesir.yang pada biasanya jarang sekali berlaku kemalangan.kerana pemandu arab terkenal dengan kelajuan mereka membawa kenderaan.

kehebatan mereka dalam memotong setiap kenderaan dan kehebatan pemandu lori trailer dlm membuat pusingan u..sesempit mana pun jalan mereka boleh melakukannya..berbalik kisah kemalangan tadi.

kami dalam perjalanan menghantar asma,syakila,firdaus dan apang pulang ke malaysia.mereka naik emirates yg berlepas melalui borg al-arab airport alexandria.biasa ajen menyediakan perkhidmatan bas ke sana.tapi di sebabkan mereka ini sedikit sahaja bilangannya ajen tersebut tidak menyediakan bas.so mereka mengambil inisiatif menyewa tremco (van) untuk ke sana.

ketika 2 jam lebih perjalanan kami penuhi dengan gurau senda dan sakat menyakat..wan syazani aka ja penyeri sepanjang perjalanan.tiba-tiba terdengar bunyi 'boom' letupan dari arah yg berdekatan.sebelum tu ammu (pak cik) tremco tu ingin memotong sebuah lori kecil yg membawa lembu.rupanya bunyi letupan tadi datang dari lori kecil tersebut.disebabkan lori itu sangat laju driver tersebut tidak sempat menekan brek menyebab lori itu hampir terbabas dan berpusing 2 3 kali sebelum terbalik.

2 ekor lembu telah terlepas dari ikatan semasa lori itu berpusing dan se ekor lembu mati disebabkan terseret.se ekor lagi sempat ditarik oleh orang ramai sebelum berjaya lari.driver lori itu berjaya mengeluarkan diri dari lori yang terbalik tadi.orang ramai menolong mengangkat lori itu ke tepi jalan untuk tidak menghalang laluan.

nasib baik ammu tremco sempat brek..kalau tidak kami hampir melanggar lori tadi.paling kurang kami akan terbabas ke dalam parit.alhamdulillah Allah masih panjangkan usia kami.Allah sayangkan kami.kita hanya mampu berkata 'kalau' padahal semua itu ketetapan dan ketentuan Allah.'kun fayakuun'..jadi maka jadilah..

selepas dari itu semua orang tidak jadi tidur di dalam tremco kerana takut kejadian yang sama berlaku.kami meneruskan perjalanan ke airport.pak cik tremco yang baru pertama kali membawa penumpang ke airport alexandria telah tersalah airport.nasib baik kami sampai awal di alex.dalam pkul 9.mereka akan check in dalam pukul 11 lebih kerana penerbangan emirates akan berlepas pada pukul 2 petang.airport yang kami nak tuju tu orang kata tidaklah secantik airport yang kami sesat ni.kerana airport tu di padang pasir dan merupakan markas penerbangan ketenteraan.

yang paling best ammu ni sangat suka bertanya.hampir semua orang yang lalu di jalanan menjadi kaunter pertanyaan."syukran ya gameel"..terima kasih wahai si kacak..kata ammu pada seorang pemandu van..sampai di satu jalan kami membuat pusingan sebanyak 3 kali kerana ammu mungkin confius dengan instruction dari banyak orang.

sampai di satu simpang empat..ammu tu tidak tahu arah mana menuju ke airport.tunggu punya tunggu orang yang lalu lalang tidak kelihatan.orang yang ditahan tidak berhenti.lalulah seorang pemandu yang berkata 'ala tul'..staight atau terus..untuk ke airport..

sesampai di tempat yang di tuju..betullah kata-kata orang yang pernah ke sini.airport tersebut terletak di tengah padang pasir.hampir tidak ade orang.hanya kami sahaja yang ada.dan pekerja airport terbabit.betapa kelakarnya..international airport tu..

makan tengah hari dengan bekal nasi yang dibawa dari rumah di airport.selepas selesai semuanya kami berangkat pulang ke mansoura.masa kami pulang masih tidak ramai penumpang yang akan terbang bersama mereka.hanya ada 2 3 orang pelancong asing.

takjubnya dengan process penghasilan garam yang dapat kami lihat di sepanjang perjalanan.kami melalui lautan sawah kebun dan ladang.membuat hati bertambah rindu pada kampung halaman.melihat lembu kambing yang berkerja meragut di kawasan yang berumput.rindunya pada malaysia..

perjalanan pulang terisi dengan lena..5 orang lelaki 4 orang perempuan semuanya lentuk di buai mimpi..hnya ja sahaja yang tidak tidur dan juga ammu..trauma katanya melihat kemalangan tadi..

pengalaman yang menarik dan tidak mungkin dilupakan..sepanjang menghantar dan menjemput orang dari airport..

p/s to asma:

jangan rindukan kak zaty ye..(dia call semasa kami dlm perjalanan pulang menyatakan dia sudah mula merindui mesir.tidak mempercayai dia akan pulang ke malaysia hari ini)

balik ambil semangat dan habiskan cuti dengan family..

to syakila, apang n pdah:

have a nice holiday with your beloved family..

1 comment:

Anonymous said...

huhu..teringat pengalaman mase kat mekah bru ni..indah..
org arab drive kete laju sgt...