Tuesday, July 8, 2008

080708

Bermula gemilang cahaya
Petunjuk pimpinan yang Esa
Menempuh jalan hidup di dunia
Cabaran yang silih berganti
Dugaan mematangkan diri
Mengajar erti hidup ini

Berjuang berkorban demi cinta
Suka dan duka suratanNya
Mengenal makna jalan bahagia
Masa yang silih berlalu
Semakin hampir saat itu
Ya Tuhan tunjukkan
Moga selamat bersamaMu

Biarpun bersama kekurangan
Namun bersyukur kurniaan Tuhan
Iman di hati sabar menjadi pemujuk diri
DenganMu ku punyai segala
Tak kan beruntung seisi dunia
Limpah kurniakan petunjuk bantuan
Tempuh hari yang mendatang

Semoga…
Sisa hidup ini tak kan terbuang lagi
Setiap detik masa dalam amalan jua
Jangan dipisahkan denganMu kebahgiaan

Semoga dengan ini jambatan menemui
Cinta yang sejati
Itu yang abadi
Berjuang mencari iman taqwa
Perisai menempuh pancaroba
Penentu tempat rahmat bahagia
Seiring teman dan saudara
Pimpinan tauladan baginda
Ya Tuhan bantulah
Moga selamat selamanya

p/s: Lagu tema untuk ulang tahun sahabat baik ku yang ke-21: BerKorban demi cinta.

Katakanlah: "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah Az-Zumar: 53)

Puji-pujian buat-Mu Tuhan...
Lantaran menjadikan aku seorang muslim,
seorang perempuan, seindah kejadian..
21 tahun sudah bermusafir di dunia,
adakah sedar bahawa akan pulang kepada-Nya?
Hidup di dunia akan ditanya,
Adakah diisi dengan sebaiknya,
Atau keseronokan semata-mata?
Mahukah aku hidup terhina?
Tanpa ilmu sebagai bekalnya,
Kelak disana rendah darjatnya.

Namun, walaupun telah kusemai bibit-bibit ilmu..
Namun, belumku mampu mencongak,
adakah setiap putik akan menjadi bunga dan berbuah?
atau terus gugur menyembah tanah kemarau yang merekah?

‘Allah akan mengangkat orang beriman di antaramu dan orang berilmu beberapa darjat.’
(QS al-Mujadilah: 11)

Hmmm, alangkah jahilnya diri,
alangkah kerdilnya,
alangkah hinanya,
namun...kenapa masih lalai?
kenapa masih ingkar?
kenapa??kenapa??

Wahai diri,
Yang digubah dengan kekuatan perasaan,
Mengatasi panjangnya akal fikiran,
Sebagai fitrah dan anugerah kejadian,
Seringkah kau mencari jalan??
Agar hatimu sentiasa lembut halus sentuhannya,
Agar sentiasa sedar akan keagungan-Nya,
Insafi kekerdilan, kelemahan, kealpaan & kesilapan dirimu ..

Diri..
Tentu dirimu menyedari bahawa,
Kemuliaan manusia bukan pada luaran,
Tapi pada hati yang takutkan Tuhan,..
Oleh itu diri, tekadkan keyakinan,
Ingatlah, kau umat pilihan,

Lantaran itu, carilah reda Tuhan,
Dengan sebaik-baik amalan..
Bangkitlah dari lenamu yang panjang,
dan tidak pernah berkesudahan..

Sekali kau terjatuh,
Jangan biarkan dirimu jatuh selamanya,
Kau punya kekuatan untuk bangkit semula,
dan mara berlari kencang,
mencipta taufan.

Berjuanglah diriku!!!
Tanpa mengenal penat dan jemu,
Biar hidup derita dengan usaha,

Kelak, inshAllah akan di mulia,
Jika tidak di dunia,
Nun di syurga.

Tinggallah diriku di dunia..
inshAllah sebagai ábidah,
daíyah & mujahidah,
pejuang ummah ...
anak ummi & ayah,
sebagai muslimah yang solehah ...

‘Jikalau mereka bersungguh-sungguh reda dengan apa yang diberikan alah dan Rasul-Nya kepada mereka dan berkata: cukuplah Allah bagi kami, Allah akan memberikan kepada kami sebahagian dari kurnia-Nya dan demikian pula Rasul-Nya, sesungguhnya kami adalah orang yang berharap kepada Allah, (tentulah yang demikian itu lebih baik bagi mereka).’ (QS At-Taubah: 59)

Umur makin menganjak, setapak ke belakang ke alam kubur. (^__^)

adapt from my bestfriend blog

7:37 am ,08072008

beiyt hannan

mansoura

misr..

3 comments:

wan said...

Semoga dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki, dan hidup sentiasa mendapat keredhaanNya didunia dan akhirat..

najwa iman abdullah said...

cik zati!
salam~

bangga aku ade org nk link blog ak yg agk kurang kualitinya tuh.haha.be my guest,dear...


nak bgtau,tarikh keramat 080708 ni aku ingt sgt2 tau.niat nak tpon tapi xtau cane caranya.

ingt tau,even kte xjumpe hampir 6 thun,aku ingat tau, dan inshaALLAH akan diingt sampai aku xde kat dunia ni...

blek mesia x?meh r jln2 tg.malim...=)

izzati.abdullah said...

to wan:

ameen.syukran atas doa.moga Allah balas benda yg lebih baik dari itu.

to najwa:

tgh tunggu result la wa.dah nk kluar ni.takut.doakan moga aku lulus sume.so boleh la balik awal.hehe.
nk tepon sini xyah la mahal.insyaAllah aku balik aku cakap ye..