Monday, March 17, 2008

--kisah rabiatul al-adawiyyah dengan 2 orang tetamu--

salam mujahadah utk semua..

di sini saya ingin berkongsi satu cerita dengan pembaca sekalian..cerita ini saya dengar semasa di dalam lecture..sambil menunggu kedatangan doctor..masa diisi dengan tazkirah pendek dari ikhwah..

ceritanya bermula..

pada suatu hari rabiatul adawiyyah didatangi 2 orang tetamu ke rumahnya.kemudian beliau menjamu 2 orang tetamunya dengan 2 keping roti.sebelum sempat 2 orang tetamunya menjamah roti tersebut datanglah seorang peminta sedekah yang sudah beberapa hari tidak menjamah sebarang makanan.maka rabiatul adawiyah memberi kesemua roti tersebut kepada peminta sedekah terbabit.

2 orang tetamu rabiatul adawiyah pun merasa hairan kenapa rabiatul adawiyah memberi kesemua roti tersebut kepada peminta sedekah itu.kenapa tidak menyimpan sekeping untuk dimakan dan dibahagikan antara mereka berdua...

tidak lama selepas itu datang seorang pesuruh raja yang datang menghantar 18 keping roti kepada rabiatul adawiyah.namun rabiatul adawiyah menolak permintaan 18 keping roti tersebut dan menyuruh pesuruh raja terbabit mengembalikan kembali semua roti itu kepada raja.2 orang tetamunya itu bertambah hairan dengan penolakan rabiatul adawiyah itu.kemudian pulanglah pesuruh raja itu bertemu dengan raja.

sesampai di istana pesuruh raja itu lalu menkhabarkan bahawa rabiatul adawiyah tidak mahu menerima roti-roti pemberian raja tersebut.raja naik murka..lalu pesuruh raja itu mengaku bahawa dia telah mencuri 2 keping roti dari 20 keping roti yg sepatutnya sampai kepada rabiatul adawiyah.kemudian pesuruh raja itu dihukum dengan menghantar kembali 20 keping roti kepada rabiatul adawiyah..

rabiatul adawiyah tidak mahu menerima 18 roti yg diberikan raja pada mulanya kerana beliau yakin bahawa Allah akan membalas satu sedekah yg diberikannya kepada peminta sedekah yg kelaparan itu dengan 10 kebaikan..kerana beliau benar-benar yakin dengan Allah..beliau telah mendapat kembali 20 keping roti yg dianggap sbg pemberian Allah kepadanya..

moral dari cerita ini:

daripada cerita ini kita hendaklah ikhlas apabila memberi sedekah.tidak mengungkit apabila sedekah diberikan.tidak meletakkan dalam fikiran apabila kita bersedekah maka duit yg ada pada kita akan berkurang.sebaliknya yakinlah dengan Allah..DIA akan membalas kembali pahala sedekah kita dengan benda yg lebih baik..jom tanamkan dalam hati sifat suka bersedakah..

p/s:infaqlah utk palestine..

No comments: