Thursday, November 1, 2007

--ikhlas--

ikhlas...satu perkara yg kadang2 kte sbgai insan yg bergelar muslim hanya memandang enteng perkara ini.kdg2 terfikirkah kalian bahawa terima atau tidaknya satu2 ibadah dan amalan kte adalah dgn ikhlas kepada Allah..selain niat..ikhlas merupakan satu elemen penting dalam ibadah.


ikhlas patut diterapkan dan diamalkan dalam kehidupan seharian..namun,bercakap atau menyebutnya begitu senang..n cukup payah untuk dipraktikkan..kerana ikhlas merupakan ibadah hati..hanya Allah yg menilainya..tidak pada manusia..manusia hnya mampu mem'gred'kan pekerjaan seseorg dgn A+..A..B..C..mumtaz..jayyid jiddan..jayyid..bagus..ahsan..baik..dan sebagainya..tp yg menilainya hanyalah Allah..

oleh itu kte sbg sorg hambaNya perlulah ikhlas melakukan amal dan pekerjaan supaya mendapat ganjaran yg baik di akhirat kelak..

sbg contoh..ikhlas kan niat kte dalam menuntut ilmu Allah ini..ape yg kte korbankan dan perjuangan dalam menuju jihad ilmu ini biarlah hanya Allah yg menilai..buat la ape sahaja yg kte mampu tp ikhlaskan niat kpd Allah..biarla ape yg org nk kate kat kte..tp yg penting Allah lah yg menilainya..

pesanan buat tngan yg menulis dan mata yg melihat juga..smoga kte same2 amalkan..muhasabah la stiap amalan kte..

No comments: