Saturday, February 12, 2011

Mesir & revolusi

bismillahi walhamdulillah...

sudah hampir 2 minggu berada di rumah, sepatutnya winter break yang berakhir semalam dianjakkan kepada 20 hb Februari. ini bermakna bertambah lagi seminggu cuti kepada kami mahasiswa/i di mesir.jarang-jarang mendapat cuti yang 'tiba-tiba' seperti ini kerana mesir memang kurang cuti umum tidak seperti di malaysia.tambahan dengan kelas yang sentiasa penuh menyebabkan kami sentiasa menghitung bilakan cuti umum bakal tiba walaupun cuti itu hanya sehari tetapi ia tetap dinanti!

entah bila kami akan pulang untuk menjadi musafir menuntut ilmu di sana.tarikh kepulangan masih samar-samar lagi.menunggu arahan daripada pihak kerajaan tentang keadaan di sana.namun dalam pemerhatian saya, keadaan akan tetap sama jika Mr.President HM masih tetap berdegil untuk berada di atas.rakyat mesir yang telah lama menanti untuk penukaran sistem pemerintahan tidak akan mudah menyerah kalah jika hasrat mereka tidak dipenuhi.

masih tidak jemu-jemu berkhemah di dataran tahrir membawa semua ahli keluarga untuk satu perubahan.teringat kata seorang doktor pharma, Dr.Nabil " here in egypt they will be change their president in 100 years" menunjukkan bahawa susahnya untuk membuat satu perubahan.apa yang pasti rakyat mesir yang bangkit untuk intifada ini kebanyakkannya adalah golongan remaja dan mahasiswa university.hasil dari kebangkitan oleh rakyat Tunisia baru-baru ini.

semoga Allah membantu mereka menegakkan keadilan di bumi para nabi.bantulah mereka supaya kami masih boleh menyambung pengajian di sana.kami tidak ingin menyambung pengajian di tempat lain kerana ianya tetap tidak sama.perkenankanlah doa kami!ameen!

perasaan takut tetap ada dalam diri kami namun demi sebuah jihad untuk menuntut ilmu kami tetap kuatkan semangat.kami sudah biasa melihat demostrasi dalam kuliah jika ada event besar atau apa yang mereka tidak puas hati dengan pihak pentadbiran university.demostrasi itu diadakan secara aman dengan banner dan  perarakan mengelilingi setiap bangunan kuliah.itulah semangat rakyat mesir!

saya menitiskan air mata melihat semangat kebangkitan yang mereka ada:


i love egypt=)

No comments: